UniCafeissa suukotellaan

Istun lentokentän kahvilassa extrasuuren aamukahvikuppini kanssa ja koetan silmäillä samanaikaisesti mahdollisimman montaa asiaa. Konsultti toteaisi tämän olevan benchmarkingia. Tutkailen valikoiman laajuutta, kahvilaatua, hintatasoa ja hinta-laatusuhdetta, tilan siisteyttä sekä kertakäyttöastioiden määrää.

Silmiini osuu myös peltinen asiakaspalautelaatikko. Otan paperin pöydältä, haluan antaa palautetta. Harmillisesti minulla ei ole kynää mukanani, pyydän sen henkilökunnalta. Ystävällisesti he mahdollistavat palautteenantamiseni.

Palautteenantokokemuksen jälkeen olen tyytyväinen ja ylpeä oman yrityksemme uudesta palautekanavasta. Ei papereita, kyniä ja palautelaatikoita; QR-koodilla ja omalla älypuhelimella asiakas voi siltä istumalta kertoa kokemuksensa palvelusta ja tuotteista juuri sille ravintolalle, jossa parhaillaan on.

Ei konventionaalisessa palautejärjestelmässäkään mitään vikaa ole, jotenkin se vain tuntuu kankealta ja aavistuksen vanhanaikaiselta. Palautetta meille voi tietysti edelleen antaa myös kotisivujen kautta tai kasvokkain ravintolassa.

UniCafen uudistunut asiakastyytyväisyyskysely

Tällä viikolla keräämme kaikissa opiskelijaravintoloissamme laajamittaisesti asiakaspalautetta UniCafen asiakastyytyväisyyskyselyn muodossa. Myös tähän kyselyyn on tänä vuonna ensimmäistä kertaa mahdollista vastata pöydästä löytyvän QR-koodin kautta. Sen lisäksi kyselylinkki löytyy tuttuun tapaan kotisivuiltamme. Ravintoloissa täytettävistä paperisista lomakkeista olemme kyselyn uudistumisen myötä luopuneet.

Kaikille QR-koodin kautta vastaaville tarjoamme pienenä kiitoksena Brunbergin suukon. Toivomme, että tämä kannustaisi asiakkaitamme tutustumaan tähän osalle vielä uuteen tekniikkaan.

Myös kyselyn sisältöä on uudistettu. Tavoitteenamme on, että saisimme konkreettista, sekä yksittäisille ravintoloille että yritykselle suunnattua palautetta toiminnastamme, palvelustamme ja tuotteistamme. Jotta vastaaminen olisi mielekästä, olemme pyrkineet pitämään kysymyspatteriston tiiviinä.

Asiakastyytyväisyyskysely ei korvaa päivittäistä palautetta. Olemme sitä mieltä, ettei niin pientä asiaa, aloitetta tai epäkohtaa olekaan, ettei sitä kannattaisi meille kertoa. Usein jo asioista puhuminen ratkaisee ongelmia. Kyse voi olla väärästä tiedosta, virheellisestä toiminnasta – kömmähdyksistä, joita meille kaikille välillä sattuu.

Suukko äänestäsi

Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset viitoittavat yrityksemme, yksittäisten ravintoloidemme ja työntekijöinä meistä itse kunkin tietä. Emme kysy kysymisen vuoksi vaan kysymme, koska tärkein ääni meille on asiakkaan ääni. Haluamme palvella asiakkaitamme tavalla, joka saa heidät palaamaan kerta toisensa jälkeen. Tämä ei ole mahdollista, jos suljemme korvamme.

Asiakastyytyväisyyttä ei rakenneta hetkessä. Asiakassuhde, kuten mikä tahansa suhde, vaatii myös säännöllistä huoltamista. Eikä sitä pidetä yllä ilman jatkuvaa toiminnan kehittämistä. Tässä kehitystyössä kaikki mielipiteet ovat arvokkaita. Olemme kiitollisia, jos juuri Sinä kerrot meille omasi.

Toivottavasti meillä on mahdollisuus tällä viikolla antaa suukkoja mahdollisimman monelle!

Arja Kosonen

Kirjoittaja on HYY Ravintoloiden toimitusjohtaja.

Kuva: Maru Lemmetty.