Työpäivän tärkein breikki

Työpäivämme – oli kyse sitten opiskelusta tai palkkatyöstä – katkaisee kunnolla ainoastaan lounastauko. Tuona aikana useimmat meistä poistuvat välittömästä työympäristöstään työ-, opiskelu- tai muiden kavereiden kanssa. Fyysinen matka ei välttämättä ole pitkä, sillä nykyisin taukoympäristökin voi olla osa liikkuvan ihmisen työympäristöä. Onko tämä viihtyisyyden lisäystä – saattaa olla.

HYY Ravintoloiden ydinpalvelu on siis työpäivän tärkeimpiä asioita. Tämä asettaa palveluiden kehittämiselle kiitollisen haasteen. Vastuullisuuden kautta opiskelija- ja henkilöstöruokailua yliopistolla 60 vuotta toteuttaneen ravintolayrityksen toimintaan avautuu vielä laajempi näkökulma: Suomessa viranomaiset määrittelevät tarkoin, mitä opiskelija-aterian sisältö on ja mitä se saa maksaa, mutta näiden määreiden ohella me olemme halunneet toteuttaa globaalia vastuullisuutta myös hankinnoissa, henkilöstöasioissa ja taloudellisessa toiminnassa. Ravintoloidemme tuotto on aina käytetty opiskelijoiden hyväksi ja vastuullisuuden vaatimukset ovat syntyneet valveutuneesta ja edelläkävijyyttä haluavasta omistajakunnasta. Työpäivän tärkein asia voi olla maailmallekin tärkeä!

Esimerkkinä HYY Ravintoloiden lounasruokailun tärkeistä periaatteista voisi mainita Helsingin Sanomissakin esillä olleen kansallisen ongelman, natriumpohjaisen suolan – siis ruokasuolan – käytön. Ruokatottumuksemme ovat johtaneet runsaaseen suolan käyttöön, joka taas johtaa verenpaineen ja kolesteroliarvojen sekä geeniperimämme kautta kansallisiin terveysongelmiin. HYY Ravintolat koettaa osaltaan vaikuttaa siihen, että nuorempi polvi tottuisi vähäsuolaisempaan ruokaan – maun voi toteuttaa toisinkin.

Uusien lounas- ja välipalatuotteiden kehittäminen on toki oleellista, mutta palvelua kehittäessä tärkeintä on henkilökunnan palvelukyky ja -halu. Vain sen avulla ”työpäivän tärkeimmät hetket” voivat tarjota meille jotain todella uutta ja elämyksellistä.

Palvelusisältöjen ja -ympäristöjen kehittämisessä merkittävänä apunamme on erityisesti eräs aktiivinen ja laaja asiakasjoukko – nykyaikaiset opiskelijat, jotka tuovat tietoomme uusia toiveita ja näkemyksiä. Näihin uusiin ajatuksiin pohjautuen meillä on mahdollisuus menestyksekkäästi toteuttaa ja kehittää ainutlaatuisia kohtaamispaikkabreikkejä töihin ja vapaa-aikaan – missä se raja sitten kulkeekin. Haastakaa siis meidät jatkossakin!

Mauri Laurila

Kirjoittaja on HYY Yhtymän toimitusjohtaja.

Kuva: Katri Kapanen