Työnhakija – erottaudu ja myy itsesi

Itselläni on takana rekrytointikokemusta yli kolmen vuosikymmenen ajalta. Työhakemuksia ja ansioluetteloita on tuona aikana tullut luettua tuhansia. Tusinahakemuksia jaksan hädin tuskin enää kahlata loppuun asti, toisaalta massasta persoonallisesti erottuvat hakemukset ilahduttavat ja yllättävät konkarinkin.

Joskus on jopa sääli huomata, että rivien välistä pilkahtaa potentiaalinen persoona, mutta hakemus onnahtaa. Usein pieni vaivannäkö olisi riittänyt ja kutsu haastatteluun lohjennut. Tässä muutamia vinkkejä työhakemuksen ja CV:n laadintaan rekrytoijan näkökulmasta. Jos tuntuu, ettei puhelimesi aktiivisesta yrittämisestä huolimatta pirahda, lue eteenpäin.

Oman henkilöbrändin markkinointia

Kun haet työpaikkaa, tee työhakemuksesta markkinointikirjeesi. Tässä vaiheessa hakemuksen ja CV:n ainoa tarkoitus on varmistaa pääsysi työhaastatteluun. Alustavat valinnat tehdään miltei aina papereiden perusteella.

Työpaikan metsästämisessä kaikki lähtee työhakemuksesta. Kiinnostavan ja toisista edukseen erottuvan hakemuksen kirjoittaminen vaatii sekä vaivannäköä että taitoa. Tee vaikutus ja herätä rekrytoijan mielenkiinto heti ensimmäisessä kappaleessa.

Muista taustatyö

Perehdy yritykseen, johon olet hakemassa töihin. Useimmat yritykset kertovat vuolaasti itsestään muun muassa kotisivuillaan, joten vaikeaa se ei ole. Esimerkiksi erilaiset tittelit ja positiot merkitsevät eri asioita eri yrityksissä.

Työpaikkailmoituksissa on useimmiten myös puhelinnumero ja lisätietoja antaa henkilö, joka todennäköisesti osallistuu rekrytointiprosessiin. Mieti tarkasti ennakkoon, mitä lisätietoja haluat soittaessasi. Esittämällä tehtävän kannalta oleellisia kysymyksiä ja antamalla itsestäsi ammattimaisen kuvan voit jäädä positiivisesti rekrytoijan mieleen. Älä arkaile soittaa – se keskustelu voi joskus ratkaista pääsysi haastatteluun.

Räätälöi aina jokainen hakemuksesi ja ansioluettelosi vastaamaan juuri kyseisen yrityksen tarpeita ja avoinna olevaa tehtävää. Vastaa aina työpaikkailmoituksessa esitettyihin edellytyksiin ja toivottuihin ominaisuuksiin, ja tee se konkreettisuutta hyödyntäen herättääksesi kiinnostuksen.

Perustele uskottavasti, miksi olet kiinnostunut juuri tästä yrityksestä ja tehtävästä. Miksi haluat juuri kyseiseen työhön? Miksi olisit ehdottomasti paras valinta? Älä kompastu adjektiivirimpsuihin, kerro mitä oikeasti osaat. Kun kerrot olevasi hyvä jossain, perustele miksi olet hyvä ja miksi se on tärkeää juuri tämän työn kannalta.

Sisältö ratkaisee

Harva rekrytoija on noviisi; hienon kuuloiset termit tai turha kikkailu CV:ssä ja hakemuksessa eivät takaa kutsua työpaikkahaastatteluun – on syytä keskittyä hakemuksen sisältöön.

Unohda turha vaatimattomuus, kerro reippaasti mutta totuudenmukaisesti, miksi juuri sinä olisit paras valinta. Kirjoita osaamisesi napakasti tavalla, joka herättää rekrytoijassa uteliaisuutta. Keskity olennaiseen, työhakemus ei ole elämänkertasi.

Rekrytoidessa halutaan työntekijä, joka suoriutuu tehtävästään ja istuu organisaatioon. Älä keskity hakemuksessasi pelkästään substanssiosaamiseen, kerro myös millainen olet ihmisenä – sillä, ja tämä saattaa joskus unohtua, myös rekrytoija on ihminen.

Oikea persoona oikeaan paikkaan

Rekrytoinnissa johdetaan yrityksen asiakastyytyväisyyttä ja enenevässä määrin haetaan täsmälleen oikeanlaista ihmistä; vaikka hakija olisi erinomainen ammattilainen, ei hän välttämättä ole oikea henkilö yrityksen tarpeisiin. ”Palkkaa asenne, lähes kaiken muun voit opettaa” on joku kokenut yritysjohtaja joskus todennut.

HYY Ravintolat

HYY Ravintoloissa on ravintola-alalle tyypillisesti ja opiskelijaravintoloiden osalta toiminnan kausiluonteisuuden vuoksi kymmeniä rekrytointitarpeita vuosittain, niin keittiö- kuin asiakaspalveluhenkilökunnan osalta sekä päällikkötasolla.

MaRa-alalla työnhakijat eivät valtaisin määrin ole vielä siirtyneet sosiaalisen median pariin itsensä markkinoinnissa työnantajille. Ilahduttavaa muutosta ammatillisen osaamisensa myymisessä on kuitenkin jo alkanut näkyä: esimerkiksi keittiöhenkilökunnan hakemuksissa portfolioiden ja omien blogilinkitysten osalta.

HYY Ravintoloiden työhönotossa toimimme jo työpaikkahakemuksesta lähtien siten, etteivät työtehtävän vaatimukset suosi koskaan vain toista sukupuolta tai tietyn ikäistä hakijaa. Keskeisinä valintaperusteina pidämme henkilön ammattitaitoa, yhteistyö- ja asiakaspalvelukykyä sekä kyseisen tehtävän mahdollisesti vaatimia henkilökohtaisia ominaisuuksia ja osaamista.

Haluamme toimia rekrytoinneissamme vastuullisesti myös työhakemuksia käsitellessämme. Yksi työnantajan tehtävistä on pitää hakijat tietoisena rekrytointiprosessin etenemisestä omalta kohdaltaan. Jokaiselle vastataan, vaikkei kutsua haastatteluun tulisikaan.

Ravintola-alalla on tyypillisesti myös paljon nuoria töissä. Työtehtävästä riippuen ei lähtökohtaisesti odotetakaan, että hakijalla olisi paljon kokemusta. Mutta rekrytoija odottaa saavansa perusteluita sille, miksi palkata juuri tämä, kokemattomampi hakija. Mitä paremmin pystyt perustelemaan, mitä yritys todennäköisesti sinut palkatessaan saa, sen lähempänä olet haastattelukutsua. Persoona peliin!

Erottaudu eduksesi

Unohda perinteinen CV ja luo verkkoprofiili. Miten olisi videohakemus: jo pari minuuttia riittää viestimään parhaat palat. Tai kokeile blogialustalla tai Pretzillä saapuvaa digitaalista portfoliota.

Laita hakemukseesi linkit blogiisi, JobBoardiisi, LinkedIniisi ja muihin sosiaalisen median kanaviisi, joilla uskot varmistavasi pääsyn valittujen haastateltavien joukkoon. Helpottaaksesi rekrytoijan työtä voit vielä koota koko web-presenssisi kompaktissa ja koukuttavassa paketissa henkilökohtaiseen About.me -palveluun.

Lea Jokio-Suramo

Kirjoittaja on HYY Yhtymän henkilöstö- ja viestintäjohtaja.

Kuva: Maru Lemmetty.

#rekrytointi #työpaikkahakemus #myy #erottaudu #napakkuus #tiivistä #faktat #blogi #jobboard #LinkedIn #about.me #verkkopresenssi