Opiskelijalounas ja ihmeellinen IT

Opiskelijalounas ei ole leikin asia. Se pitää sisällään suuren määrän erilaisia ruoka-aineita; kalaa tai kasviksia, lihaa tai papuja. Lisäkkeeksi esimerkiksi riisiä, lämpimiä vihanneksia tai perunaa, salaattia, leipää ja levitettä sen mukaan, mitä tekee mieli. Oman aterian koostamiseen on tarjolla vaihtoehtoja: jos on isompi nälkä, voi ostaa lisäannoksen, kun mieli tekee herkutella, voi valita lisäksi jälkiruoan. Selkeä juttu.

Tieto vaikuttaa valintoihin. Jos salaattikastikepurkin vieressä lukee isolla fontilla kastikkeiden kalorimäärät, menee naisvaltaisessa yhteisössä enemmän sitä vähäkalorisempaa. Miehet taas valitsevat useimmiten sen ruoan, joka on parhaan makuista – kaloreita tai ei. Kela edellyttää, että opiskelijalounaista tulee päivittäin löytyä vähintään yksi ”S”. Siis ”S” niin kuin suositeltava, ravintosisällöltään suositusten mukainen annos. Moni tarttuu mielellään siihen.

Maailman pelastaminen ruoan avulla on usein helpompaa kuin monella muulla tapaa. Kasvisruoka on siis oiva vaihtoehto monelle meistä. Mutta sen lisäksi haluamme tietää, onko jokin kala WWF:n punaisella listalla vai ei. Tai onko tuote lähi- tai luomuruokaa. Minkälaisen hiilijalanjäljen se jättää? Onko tuote Reilua kauppaa vai tavallista tusinatavaraa? Ruokalautanen on arvolautanen.

Useimmat tiedot perustuvat raaka-aineisiin, ostettaviin tuotteisiin, joista ruoka valmistetaan. Käytettyjen raaka-aineiden mukaan määräytyvät niin kalorilaskelmat kuin kotimaisuusastekin. Laskelmien pohjalla on tuotteen reseptiikka, joka laskee ravintoarvot ja tuottaa tuoteselosteen. Jotta tähän päästään, on kokin muistettava valmistaa tuote reseptin mukaisesti ja käyttää sovittuja raaka-aineita. Pelkkien tietojen varassa ei työtä siis tehdä, tarvitaan vielä ammattitaitoa ruoan valmistukseen.

Tietomassaa pyörittää järjestelmä, jonka avulla suunnitellaan ruokalista, ostetaan raaka-aineet, hallitaan varastoa ja suunnitellaan päivän tuotanto. Samalla järjestelmällä myydään kassalla päivän lounastuotteet ja siirretään illalla kertynyt myynti kirjanpitoon. Viranomaisia varten tuotetaan muun muassa raportteja ateriatuetuista aterioista. Suoriutuakseen kaikesta tästä kunnialla on järjestelmän oltava tehokas ja luotettava, sisällettävä oikeat tiedot ja toimittava mielellään vilkkaaseen tahtiin.

Tätä järjestelmää olemme nyt uusimassa. Siksi kassalla saattaa olla ylimääräistä jonoa ja usein joku tiskin takana taistelee uuden kassajärjestelmän kanssa; painelee nappeja ja yrittää saada homman sujumaan, soittaa hädissään kassatukeen tai pyytää apua kollegalta. Emme ole ylpeitä näistä tilanteista tai niistä aiheutuvista jonoista, mutta siitä olemme, että lounaan takana olevat tiedot ovat luotettavia ja pystymme vastaamaan yhä useampiin sisältöä koskeviin kysymyksiin faktapohjalta.

Tämä on siis on tavoitteemme ja siihen suuntaan mennään kovaa vauhtia. Vuodenvaihteeseen mennessä uusittu tietojärjestelmä on osittaisessa käytössä kaikissa UniCafe-opiskelijaravintoloissa. Kiitos kärsivällisyydestä, kassatiskin molemmin puolin.

Eeva Heinonen

Kirjoittaja on HYY Ravintoloiden kehityspäällikkö.

Kuva: Maru Lemmetty