Kulmikas media joka puhuttelee suoraan

Maanantaiaamu UniCafessa. Henkilökunta taittelee paperisia kolmioita esille pöytiin ennen ovien avautumista asiakkaille. Sama rituaali toistuu useita kertoja vuodessa kaikissa opiskelijaravintoloissamme. On kyseessä viimeinen lenkki monen ihmisen työpanoksen mahdollistamasta yhteispeliketjusta, joka pitää erään tärkeän viestintäkanavamme elinvoimaisena vuodesta toiseen.

Petrin-blogi_Poytakolmiot_645x320

Ajatukset pöydälle

Asiakkaidemme huomiota tavoiteltiin vuosikymmenten saatossa flyereiden, julisteiden, aanelosten ja sekalaisten lippulappusten avulla. Huomiota haluavia tahoja oli monia, ja lopputulemana useimmiten ravintolahenkilökunnan kerättäväksi jäänyttä ja ravintolatilojen viihtyisyyttä vähentänyttä paperiroskaa. Kun viestien kakofonia kasvoi kyllin suureksi, ei mikään ääni lopulta erottunut.

Oli tarve luoda uusi, järjestelmällinen media, joka olisi mieluisa niin asiakkaiden kuin ilmoittajienkin näkökulmasta. Oli varmistettava, että ensisijaisesti tässä mediassa kuulusi ylioppilaskunnan sekä ravintolayhtiön ja muiden HYY Yhtymän yritysten ääni. Syntyi pöytäkolmio.

Arkistomme kertovat kolmioiden ilmaantuneen UniCafeiden pöytiin vuoden 2004 tietämillä. Säännöllisesti ne alkoivat ilmestyä vuonna 2007. Pian tämän jälkeen pöytäkolmiot tulivat myös osaksi omaa työnkuvaani.

Historiansa aikana kolmiot on huomattu myös ravintoloidemme ulkopuolella. Ymmärsimme niiden voiman esimerkiksi 2008, kun perunankuorintaohjeen sisältänyt kolmiomme sai mediajulkisuutta ja pääsi myös esiintymään eduskunnassa järjestetyssä lähiruokaseminaarissa. Opetushallituskin kiinnostui perunakolmiostamme ja toivoi aineistoa havainto- ja opetusmateriaalikäyttöön.

”Pöytäkolmiot ovat erittäin hyvä media!”
HYYn viestintäselvityksessä 2007 pöytäkolmiot olivat toiseksi mieluisin viestintäkanava HYYn ilmoituksille ja uutisille sähköpostin jälkeen. Lähes 85 % vastaajista oli huomannut kolmiot UniCafeiden pöydillä ja 80 % lukenut niiden sisältöä.

Taustalla hyvät tekijät

Pöytäkolmioista puhuttaessa ei kahta tärkeää yhteistyökumppaniamme voi jättää mainitsematta.

Kolmiot on lähes alusta asti painanut Hannun Tasapaino. Tämä espoolainen perheyhtiö on toiminut vuodesta 1985 ja kasvanut tuona aikana pienestä toimijasta keskisuureksi painotaloksi. Pöytäkolmiot painetaan EU-ympäristömerkin saaneelle paperille ja ne voi lajitella paperinkeräykseen.

Kolmioaineiston valmistelee painoon Sturman Oy, vuonna 1976 perustettu perheyhtiö, joka on erikoistunut BtoB-mainontaan ja tiedottamiseen.

Muotoseikat ovat tärkeitä

Pöytäkolmion mallia on vuosien varrella kehitetty tavoitteena sujuva taiteltavuus ja esillepano. Geometristä muotoakin on venytetty, tosin vain parilla neliökokeilulla. Ja onhan kolmioissa alkuaikoina ollut neljäntenä painopintana myös “hattu” – uniikki meille tehty stanssi.

Nykyinen valmiiksi liimattu ja nopeasti esille taitettava malli ja koko kolmiolle löytyi vuonna 2011.

Aikataulusta valmiisiin sisältöihin

Pöytäkolmio, kuten mikä tahansa säännöllinen julkaisu, vaatii ilmestymisaikataulun ja sisältösuunnitelman. Ne rakennetaan vähintäänkin karkealla tasolla vuodeksi kerrallaan, aina edellisen vuoden lopulla.

Vaikka kolmioiden päätymisestä ajallaan pöytiin vastaa viime kädessä allekirjoittanut, on sisällön tuottaminen suurelta osin tiimityötä. Käytännössä tämä tarkoittaa myynnin, markkinoinnin, tuotekehityksen, ravintolatoiminnan ja viestinnän panosta – hieman eri painotuksin sisällöistä riippuen.

Käsikirjoitus muuttuu kolmioksi

Kun sisältökokonaisuus teksteineen ja kuvineen/kuvitusideoineen on valmis, tarvitaan vielä visuaalista näkemystä, jotta lopputulos näyttäisi hyvältä. Tässä kohtaa esiin astuu Työnalle, yhden hengen yritystään pyörittävä graafinen suunnittelija Taru Staudinger. Painovalmiiksi kolmioksi kulloisenkin kolmen sivun kokonaisuuden kokoaa Sturman Oy:n Seija Sturen-Männikkö.

Hiace kaartaa UniCafen pihaan. Ohjaamosta hyppää autonkuljettajamme, jolla muun roudattavan lisäksi on kainalossaan pahvinen kansio sisällään nippu kolmioita. Enää on jäljellä se alussa kuvaamani viimeinen lenkki, ja pöytäkolmioiden viestit ovat valmiina tavoittamaan tuhannet silmäparit.

HYYn avajaiskarnevaaleilla 2012 toteuttamassa viestintäkyselyssä pöytäkolmiot olivat tunnetuin viestintäkanava. Kyselyyn vastanneista 734 opiskelijasta 70 % oli nähnyt HYYn sisältöä UniCafen pöytäkolmioissa ja heistä lähes 60 % sanoi lukeneensa sisältöjä. Toiseksi suosituin viestintäkanava oli HYYn nettisivut, joita oli lukenut 46 % vastaajista.

Vanhoja_kolmioita

Petri Minni

Kirjoittaja on HYY Ravintoloiden viestinnän ja markkinoinnin suunnittelija.

Kuvat: Maru Lemmetty.